تهدید و توهین پیامکی

تهدید و توهین پیامکی
تهدید و توهین پیامکی تصویر 4

عده زیادی بدون آگاهیی از عواقب ارسال اس ام اس، خود را به دردسر می‌اندازند. تهدید و توهین پیامکی جرم شمرده شده و در صورت اثبات در دادگاه، ممکن است جزای نقدی و شلاق در پی داشته باشد. از سوی دیگر، حرف‌هایی که در اس ام اس‌ها رد و بدل می‌شود نیز ممکن است در شرایط مقتضی بعنوان مدرک در دادگاه استفاده شوند. با توجه به اهمیت زیاد این موضوع، در این مقاله قصد داریم با جزئیات جرم تهدید و توهین پیامکی و نظر دادگاه درباره مدارک اس ام اسی آشنایی پیدا نماییم. با ما همراه باشید باشید.

جرم توهین و تهدید اس ام اسی

تهدید بوسیله اس ام اس

تهدید اس ام اسی به معنای تهدید به مرگ یا تهدید به بردن آبرو بوسیله پیامک و موارد مشابه می‌باشد. بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۹۲ هرگاه فردی دیگری را به هر شکل به مرگ، ضررهای نفسی، شرفی، مالی و افشای اسرار نسبت به خود یا خویشاوندان او تهدید کند، اعم از این که بدین وسیله درخواست وجه، مال یا درخواست انجام یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، مرتکب جرم تهدید شده است.

شایان ذکر است که تهدید پیامکی نیز مشمول این قانون می‌باشد. از سویی اگر تهدید به همراه فحاشی و توهین باشد تحت شرایطی ممکن است مشمول تعدد جرم موضوع ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (اعمال مجازات جرمی که نسبت به سایر جرائم وقوع یافته، شدیدتر می‌باشد) شود. جرم تهدید پیامکی در قیاس با جرم توهین و فحاشی اس ام اسی، مجازات سنگین‌تری در پی دارد.

جرم تهدید اس ام اسی

توهین بوسیله اس ام اس جرم می‌باشد و از زیر مجموعه دعاوی کیفری شمرده می‌شود. جرم توهین پیامکی علاوه بر عبارات و الفاظ توهین آمیز، مانند فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک، مواردی که بدون استفاده از الفاظ رکیک و فحاشی نیز به شخص اهانت نموده و به اعتبار وی خدشه وارد می‌کنند نیز شامل خواهد شد.

بنابراین در هنگام استفاده از پنل پیامکی  باید دقت زیادی داشته باشید و به هیچ وجه مجوز ارسال اس ام اس های حاوی اهانت یا توهین بوسیله پنل اس ام اس داده نخواهد شد.

مجازات و مصادیق تهدید اس ام اسی

افراد زیادی بدون آگاهی و گاهی با عصبانیت و خشم الفاظی را در متن اس ام اس به دیگری ارسال می‌کنند که عواقب ناخوشایندی را به همراه دارد و ناخواسته و ندانسته باعث طرح پرونده و دعوای کیفری برای خود می‌شوند. مصادیق توهین ممکن است شامل توهین ساده یا قذف شود. هر کدام از این موارد حکم متفاوتی بدنبال دارد. مثلا در صورت اثبات جرم قذف که نسبت دادن فعل زنا یا لواط به شخص و ناتوانی از اثبات آن می‌باشد، ۸۰ ضربه شلاق بدنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه تهدید معنای عرفی دارد، باید بسیار مراقب بود که حتی در اس ام اس‌های ساده، مانند پیامک‌هایی که بوسیله سایت برای ثبت‌نام کاربران ارسال می‌گردد، از بکار بردن لحن تهدید آمیز خودداری گردد.

مجازات تهدید و توهین پیامکی

پس از ثبت شکایت در دادگاه و در صورتیکه جرم توهین اس ام اسی اثبات گردد، فرد خاطی به ۷۴ ضربه شلاق یا پرداخت جزای نقدی از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد. زمان زیادی است که این قانون تصویب شده و مجازات نقدی آن در حال حاضر بازدارنده نمی‌باشد، اما مجازات ۷۴ ضربه شلاق برای متهمی که پیامک توهین آمیز ارسال نموده است مجازات سنگینی می‌باشد.

حتی در صورت پاک کردن پیامکها از گوشی، پس از استعلام از اپراتورهای موبایلی کلیه اس ام اس ها قابل مشاهده است. همچنین در صورتیکه به دنبال یک اس ام اس حذف شده در موبایل خود می‌باشید تا در دادگاه بعنوان مدرک از آنها استفاده نمایید می‌توانید مقاله بازیابی پیامک های حذف شده از گوشی سامسونگ را مشاهده کنید.

اثبات جرم

آیا اس ام اس در دادگاه پذیرفته می‌شود؟

در حالت کلی اس ام اس در دادگاه دلیل شمرده نمی‌شود. متن پیام کوتاه یا حتی ارسال عکس با اس ام اس دلیل محکمه پسند و مدرک نمی‌باشد. در واقع اس ام اس تنها می‌تواند قاضی را یاری نماید و مدرکی که دادگاه قادر باشد بر اساس آن حکم صادر نماید نمی‌باشد. در زبان حقوقی به اس ام اس را بعنوان یک اماره محسوب می‌نمایند. اماره در واقع نشانه ای از وقوع جرم تلقی می‌شود و ذهن قاضی را هدایت می‌نماید.

اثبات جرم بوسیله اس ام اس امکان‌پذیر می‌باشد؟

در مسائلی از جمله تهدید و توهین پیامکی، وقوع جرم بوسیله اس ام اس می‌باشد و بعنوان یک مدرک اصلی در دادگاه مورد قبول واقع خواهد شد. به این صورت اثبات جرم بوسیله اس ام اس در این موارد انجام می‌شود. اما اس ام اس به تنهایی برای اثبات جرم یا حق در اغلب موارد کافی نمی‌باشد، زیرا اس ام اس‌ها از نظر بیشتر کارشناسان حقوقی اماره برشمرده می‌شوند. معمولاً جهت اثبات جرم در کنار اس ام اس می‌بایست دلایل دیگری از جمله شهادت شهود، اقرار مجرم، اسناد، تحقیقات محلی، سوگند، کارشناسی و … نیز بعنوان مدرک ارائه گردند.

1 دیدگاه برای “تهدید و توهین پیامکی

  1. اشتراک‌ها: پرینت اینترنتی پیامک ایرانسل و همراه اول - پیامکتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *